Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 17 czerwca 2013

spożywanie suplementów bazujących na beta karotenie nie zakłóca działania witaminy D.

http://www.dbajoserce.com/2010/04/18/szokujacy-raport-odnosnie-witaminy-d/

Szokujący raport odnośnie witaminy D

Data dodania Kwiecień 18, 2010
 Tagi: ,
Przeczytaj ten szokujący raport odnośnie witaminy D albo będziesz pluł sobie w brodę przez następną dekadę
Dr. Mercola -16 Marca 2010

Dziennik Medycyny Brytyjskiej (British Medical Journal) opublikował niezwykły artykuł potwierdzający fakt, iż niski poziom witaminy D w organizmie jest czynnikiem ryzyka wpływającym na rozwój nowotworu okrężnicy w przyszłości.
Lecz badania te zawierały jeszcze jedno ważne odkrycie – zgodnie z wcześniejszymi raportami Dr. Cannella, niskie ilości witaminy A mogą mieć negatywny wpływ na działanie witaminy D w materii częstotliwości występowania nowotworu okrężnicy.
Jest to najobszerniejsze badanie dowodzące blokowania efektu witaminy D poprzez witaminę A.

Ukryta na ósmej stronie dokumentu tabelka ujawnia, iż pozytywne działanie witaminy D jest praktycznie kompletnie neutralizowane przez spożycie witaminy A (retinol).
Spożycie retinolu wcale nie musi być tak wysokie – zaledwie około 3000 IU na dzień. Autystyczne dzieci często spożywają 3,500 IU retinolu dziennie w sproszkowanych multiwitaminach, nie biorąc pod uwagę dodatkowej ilości witaminy A podawanej im w pojedynczych wysokich dawkach.
Odkrycie sprostowuje kilka niewłaściwości o witaminie D i raku obecnych w innych artykułach – podobne badania czasami mają kompletnie inne wyniki. Być może dlatego, iż wpływ witaminy A nie był brany pod uwagę. W niektórych krajach, olej wątrobowy dorsza, zawierający witaminę A, często używany jest jako suplementy diety witaminy D. W innych państwach wykorzystywany jest on dużo rzadziej, stąd różnice w wynikach.
Dr Mercola komentuje:
Jeśli już zapoznaliście się ze znakomitym biuletynem Rady do Spraw Witaminy D (The Vitamin D Council) to zapewnie zdajecie sobie sprawę z tej ważnej informacji. Jeśli nie to bardzo polecam zostać prenumeratorem ponieważ Rada do Spraw Witaminy D jest świetnym źródłem informacji w tym kluczowym temacie.
W tym niedawnym artykule autorstwa Dr. Cannella, opisuje on najnowsze badania opublikowane w Brytyjskim Dzienniku Medycznym (British Medical Journal) które potwierdzają jego poprzednią tezę: zbyt duża ilość witaminy A neguje wiele z korzystnych efektów zdrowotnych witaminy D.
W grudniowym (2008) wydaniu Dr. Cannell wyjaśnił:
  • „Sednem problemu jest to iż ta forma witaminy A, kwas retinowy, nieznacznie aktywuje genomową reakcję witaminy D co może prowadzić do zablokowania silniejszej jej aktywacji.
  • Witamina A kontra Witamina D
  • Odpowiedni poziom witaminy D jest kluczowy dla zdrowia, naturalnie więc ważne jest aby proporcja witaminy D i witaminy A była na właściwym poziomie.
  • Oznacza to również, iż suplementacja witaminy A jest potencjalnie niebezpieczna dla ogólnego stanu zdrowotnego ponieważ witamina D odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu znacznej ilości powszechnych chorób i przypadłości.
W artykule opublikowanym w sierpniowym wydaniu czasopisma American Journal of Clinical Nutrition w roku 2007, Anthony Norman, międzynarodowy ekspert do spraw witaminy D zidentyfikował pozytywny wpływ jej potencjału na:
  • Adaptywny oraz wrodzony układ odpornościowy
  • Wydzielanie i regulację insuliny przez trzustkę
  • Serce oraz regulację ciśnieniea krwi
  • Siłę mięśni
  • Aktywność mózgu
W naszym organizmie jest tylko 30,000 genów, a witamina D wykazuje wpływ na ponad 2000 z nich. Jest to jedna z głównych przyczyn dlaczego witamina D ma wpływ na wiele zaburzeń cech i narządów takich jak:
  • Rak
  • Nadciśnienie
  • Choroba serca
  • Autyzm
  • Otyłość
  • Reumatoidalne zapalenie stawów
  • Cukrzyca typu 1 oraz 2
  • Stwardnienie rozsiane
  • Choroba Leśniowskiego-Crohna
  • Grypa
  • Przeziębienia
  • Gruźlica
  • Posocznica
  • Starzenie
  • Łuszczyca
  • Egzema
  • Bezsenność
  • Utrata słuchu
  • Bóle mięśniowe
  • Ubytki
  • Choroby przyzębia
  • Wydajność Atletyczna
  • Zmiany zwyrodnieniowe takie jak zaćma
  • Krótkowzroczność
  • Stan przedrzucawkowy
  • Zawał serca
  • Płodność
  • Astma
  • Mukowiscydoza
  • Bóle migrenowe
  • Depresja
  • Choroba Alzheimera
  • Schizofrenia
Wytwarzanie witaminy A jest ściśle kontrolowane przez organizm. Substratem, lub źródłem witaminy A są karoteny z warzyw obecne w jelitach. Organizm przetwarza substraty karotenowi w dokładną ilość retinolu. Aczkolwiek, gdy bezpośrednio dostarczamy witaminę A do organizmu, na przykład w postaci oleju wątrobowego dorsza, omijamy w ten sposób naturalny ośrodek kontroli owego systemu.
Najlepiej byłoby gdybyśmy dostarczali substraty witaminy A i D w taki sposób, aby nasz organizm mógł regulować systemy odpowiedzialne za nie w sposób naturalny.
Idealnym na to sposobem jest spożywanie kolorowych warzyw (źródła witaminy A) i ekspozycja skóry na działanie promieni słonecznych (źródła witaminy D) każdego dnia.
Nawet niski poziom witaminy A może negować pozytywne efekty witaminy D
Biorąc pod uwagę to, że rak, choroby serca i cukrzyca są trzema głównymi przyczynami śmierci w Stanach Zjednoczonych, zapewnienie odpowiedniej ilości tej kluczowej witaminy powinno być najwyższym priorytetem.
Badanie przeprowadzone przez Dr. Williama Granta, kolejnego badacza znanego na arenie międzynarodowej i eksperta do spraw witaminy D, odkryły, iż około 30 procent śmierci powodowanych przez raka – liczba równoznaczna z 2 milionami zgonów na świecie i dwustu tysiącami w samych Stanach Zjednoczonych – można by zapobiec każdego roku dzięki wyższemu poziomowi witaminy D w organizmie.
Zdając sobie z tego sprawę, ważne jest aby unikać czegokolwiek co mogłoby utrudniać wytwarzanie witaminy D i wygląda na to, że suplementacja witaminy A może mieć taki efekt.
Wysoce polecam abyście przeczytali artykuł Dr. Cannella o tym najnowszym badaniu, które w całości wyjaśnia jak nawet niektórzy z badaczy wydawałoby się ominęli tę kluczową zależność.
Pisze on:
“Dr. Mazda Jenab i 45 z jego kolegów z Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem potwierdzili, iż niski poziom witaminy D grozi wystąpieniem nowotworu okrężnicy sposobem reakcji na dawkę; u osób z najwyższym poziomem witaminy D wystąpienie raka okrężnicy było dwukrotnie mniejsze niż w przypadku osób z najniższym tej witaminy poziomem.
Aczkolwiek, na stronie ósmej ukryte jest jedno zdanie i tabelka, które wskazują, iż korzyści płynące z witaminy D są praktycznie kompletnie negowane z najwyższym spożyciem witaminy A. Spożycie retinolu nie musiało być nawet aż tak wysokie u dorosłych osób aby negować efekty witaminy D, mowa tu o poziomie 3,000 IU na dzień.
Trzeba również pamiętać o tym, że autystyczne dzieci biorą dawkę 3500 IU retionolu na dzień w formie sproszkowanych multiwitamin, nie biorąc pod uwagę dodatkowej ilości witaminy A podawanej im w pojedynczych wysokich dawkach.
Jest to dotychczas najobszerniejsze badanie wskazujące na to, że witamina A blokuje efekt witaminy D i wyjaśniające kilka nieprawidłowości w innych artykułach o witaminie D i raku.
Synergiczne oddziaływanie Witaminy A na Witaminę D
Jest to wysoce niefortunne, lecz wielu mieszkańców rozwiniętych krajów sabotuje mnogość korzyści zdrowotnych płynących z adekwatnej witaminy D poprzez nadmierne spożycie witaminy A w formie multiwitamin, bądź oleju wątrobowego dorsza.
Spędziłem wiele godzin ponownie przeglądając tę sprawę w drugiej części 2008 roku, wynikiem czego opublikowałem korektę mej dawnej rekomendacji dla oleju wątrobowego dorsza. Jeśli przegapiliście tę ważną poprawkę, proszę poświęcić trochę czasu aby się z nią zaznajomić.
Już od dość dawna polecałem olej wątrobowy dorsza jako źródło witaminy D, przed tą korektą. Moje zdanie bazowało na fakcie, iż olej wątrobowy dorsza zawiera witaminę D i A w  dodatku do zdrowotnych tłuszczów omega-3
Te witaminy są kluczowe dla każdego kto nie jest w stanie zapewnić swemu organizmowi regularnej ekspozycji na słońce w ciągu roku.
Aczkolwiek, kiedy zacząłem korektę ostatnich badań, zdałem sobie sprawę z istotnych dowodów, iż obie z tych witamin mogą mieć najwyższe znaczenie przy wyciąganiu z nich optymalnych korzyści dla zdrowia. Ostatnie badania wydają się popierać tę teorię.
Ważnym jest aby zrozumieć, że witamina A jest kluczowa dla naszego układu odpornościowego oraz prekursorem aktywnych hormonów, które regulują wyrażania genów tak samo jak witamina D. Obydwie z tych witamin pracują na zasadzie tandemu.
Na przykład, istnieją dowody na to, iż bez witaminy D, witamina A może być nieefektywna, a nawet toksyczna. Lecz, jeśli obecny jest niedobór witaminy A w organizmie, witamina D również nie może właściwie funkcjonować.
Zatem, równowaga pomiędzy tymi dwoma witaminami jest kluczowa. Za dużo, bądź zbyt mało którejkolwiek z nich może prowadzić do negatywnych konsekwencji.
Niestety nadal nie znamy optymalnych proporcji pomiędzy tymi dwoma witaminami, lecz jasnym jest, iż prawie wszystkie produkty z oleju wątrobowego dorsza zaopatrują je w ilościach, które dalekie są od ideału.
Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że witamina A występuje w różnych formach.
Retinolowa forma witaminy A jest w tym przypadku problematyczna, nie beta karoten.
Beta karoten nie stanowi problemu ponieważ jest on pre-witaminą A. Organizm nie jest w stanie przetworzyć beta karotenu w nadmierny poziom witaminy A. Tak więc, spożywanie suplementów bazujących na beta karotenie nie zakłóca działania witaminy D.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz